دیدگاه‌ها

  1. درست است كه نمي توان آيه اي براي قرآن آورد ولي از همين رو نمي توان كتابي مانند اشعار حافظ و مولوي و عطار و خيام و …. آورد به هيچ عنوان نمي تواند كسي پيدا شود كه اثري مانند فردوسي بيافريند!!!

    Comment by arash — شهریور ۲۶, ۱۳۸۷ @ ۶:۰۸ ق.ظ

  2. برای اون دوستی که این حرف که نمیشود هم شعری مانند حافظ آورد متاسفم.همین

    Comment by مرتضی — آبان ۷, ۱۳۸۷ @ ۴:۲۷ ب.ظ

  3. سلام هم نوع خوبم از اينكه به خوبي با قران انس گرفتي و ارزش اين كتاب خواندني را درك كردي خيلي خوشحالم اين كتاب بزرگترين سرمايه و منبع انرژي بشري است هر ايه كتاب براي خود انرژي دارد كه كسي كه با ان ارتباط پيدا مي كند ان را مي تواند درك كند و اين است واقعا معجزه رحمن رحيم.
    هر كسي با هر سطحي از درك و معلومات مي تواند با اين منبع انرژي ارتباط گرفته و بهره خود را ببرد خوشا به سعادت كساني كه قدم راسخ در اين راه دارند تا در صراط مستقيم قرار بگيرند .
    راستي در اين سوره كوثر – دختر پيامبر بود و شان نزول اين سوره براي به دنيا امدن دختر پيامبر بود كه در قران از دختر (بر خلاف تصور عرب آن زمان ) دختر را نعمت زندگي مطرح كرده و براي زن و دختر ارزش بسيار زيادي قائل شده است و فردي كه داراي پسر شده است پيامبر را با وجود فرزند دختر مقطوع النسل خوانده بود كه خداوند همان فرد عرب را در نسل بعدي مقطوع النسل معرفي كرده كه در روايات هم در خصوص درستي اين موضوع هم صحه گذاري شده است. موفق و پيروز باشيد

    Comment by شهرام — آذر ۷, ۱۳۸۷ @ ۶:۴۵ ق.ظ

  4. من خیلی از خوندن این مطلب خوشحالم چون به تازگی حس میکنم که خداوند لطفش بیشتر از قبل شامل من شده و من و همسرم تونستیم خوندن قرآن رو شروع کنیم و اطلاعاتمون در مورد دینمون بیشتر شده توی این راه خیلیها رو دیدم که منکر قرآن بودند و من با این علم کمم در این مورد نمیتونستم جواب کوبنده ای بهشون بدم اما الان خوشحالم که جوابی دارم به این قشنگی.هیچکس درباره خواص قرآن برام نگفته بود و منو تشویق به درکش نکرده بود من قبلا هم قرآن رو خونده بودم اما درکش نکرده بودم اما الان تک تک آیاتش رو در زندگی روزمره ام حس میکنم و واقعا خدا رو شکر میکنم

    Comment by سوگند — بهمن ۳۰, ۱۳۸۷ @ ۴:۴۹ ق.ظ

  5. ان انكر الاصوات لصوت الحمير
    ان اجمل الاصوات لصوت العندليب

    Comment by آرش — فروردین ۱۷, ۱۳۸۸ @ ۱۲:۴۶ ب.ظ

  6. سلام من اصلا منکر اين نيستم که قران کلام خداست ولي همچنان ميخوام بدونم چرا نميشه يه آيه مثل آيات قران آورد به دلايل بيشتري احتياج دارم
    در مورد اينکه ديگران نميتونن پيشگويي بکنن پيشگويي توسط انسان در قران اومده
    اونجايي که ستاره شناسان خبر آمدن موسي رو به فرعون اطلاع ميدن و خبر آمدن محمد (ص) هم از طريق ستاره شناسي اطلاع داده شده بود
    بنابراين انسانها طبق گفته قران قادر به پيشگويي هستن
    لطفا در اين مورد توضيح بدين خوشحال ميشم

    Comment by مريم — خرداد ۱۱, ۱۳۸۸ @ ۵:۰۹ ق.ظ

  7. با سلام
    مدتي چنين بحثي مشغله ذهني من شده است. دوست عزيزم در مقاله بالا اشاره به زيبايي كلامي قرآن نموده است. ولي بايد بگويم اين زيباي كلامي در همه جاي قرآن يكسان نيست نه تنها از لحاظ كلامي بلكه از لحاظ مفهومي و معاني نيز چنين نيست .بقولي ” قل هوالله احد” كجا “تبت يدي ابي لهب و تب ” كجا.بمانند ديوان شعرا كه فراز و فرود دارد قرآن نيز از نظر كلامي چنين است.سخنان حضرت علي (ع) در نهج البلاغه در مقام قياس بابرخي سوره هاي فصيح تر و پر معنا تر مينمايد.
    حال بنده خواهم شد اگر ميبن تاريكي راهم باشيد.

    Comment by رضا — تیر ۲۷, ۱۳۸۸ @ ۴:۲۱ ق.ظ

  8. با عرض سلام و خسته نباشید
    آیات زیر در نرم افزار شما در سوره اعراف دارای اشکالات اعرابی است لطفا بررسی فرمائید

    وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ ﴿۱۷۲﴾
    أَلَسْتُ

    وَإِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى لاَ يَتَّبِعُوكُمْ سَوَاء عَلَيْكُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنتُمْ صَامِتُونَ ﴿۱۹۳﴾
    سَوَاءٌ

    أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا قُلِ ادْعُواْ شُرَكَاءكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلاَ تُنظِرُونِ ﴿۱۹۵﴾
    شُرَكَاءَكُمْ

    Comment by Amer — مرداد ۴, ۱۳۸۸ @ ۱۲:۱۷ ق.ظ

  9. یک مقدار منطقی تر و مستدل تر حرف بزنید فرضا من عیر مسلمان باشم چگونه می توانم با این دلایل ضعیف ایمان بیاورم چرا شما تا کسی که می خواهد دلیلی واضح واشکار برای اسلام بیابد به او می گویید شما مریضید؟؟ ایا کسی که حقیقت جویان را مریض میپندارد خود مریض نیست؟ به من یک دلیلی اشکار برای راست بودن اسلام بیاورید(من خدا را قبول دارم اما دلیلی منطقی برای راست بودن اسلام وقران ندارم در ضمن خواهشا از این دلایل کتابهای دینی ساده لوحانه داخل کشور نیاورید)

    Comment by sadegh — آبان ۱, ۱۳۸۸ @ ۱:۴۹ ق.ظ

  10. نه پیشگویی و نه فصاحت و بلاغت دلیلی بر معجزه الهی نیست . انسانها نیز دارای چنین قدرتی هستند . در این صورت نوسترداموس را باید پیامبر دانست یا فردوسی را ؟

    Comment by شهریار — آبان ۶, ۱۳۸۸ @ ۷:۳۱ ق.ظ

  11. پیشگویی انسان محدوده اما پیشگویی قرآن چی؟برخلاف دوست عزیزم شهریار بگم که فصاحت و بلاغت قرآن مثال زدنیه…اگه می تونید یه ایه مثل قرآن بیارید..این کتاب الان ۱۴۰۰ ساله شما رو به مبارزه دعوت میکنه..و بزرگ تر از شما هم نتونستن…در روشنایی روز با فانوس به دنبال حقیقت نگردید دوستان عزیز…
    امکان داره این بحثا نقلی باشن نه عقلی اما اثبات اینکه قرآن معجزه الهی نیست به عهده شما نقض کنندگانه نه ما…
    کذب الوقاتون

    Comment by سجاد — دی ۲۷, ۱۳۸۸ @ ۶:۰۵ ب.ظ

  12. من یک جایی خواندم که ای سوال سوال تعجیزی است/یعنی نمی تواندی بیاورید!

    Comment by سیامک — اسفند ۱۹, ۱۳۸۸ @ ۶:۲۹ ق.ظ

  13. شما بارها نظراتی را که نقادانه ولی محترمانه بوده را حذف نموده اید و علت آن درماندگی در پاسخ به آنهاست.از خداوند میخوام تحمل عقیده مخالف به همه ما بدهد.

    Comment by نسیم — فروردین ۱۰, ۱۳۸۹ @ ۱۱:۰۵ ق.ظ

  14. سلام مطالب سایتتون واقعاً عالیست من هرگز از خواندن معنی قرآن خسته نمیشوم
    در این مطلب شما ۲ عدد غلط املایی داشتید:
    ۱-از پایین پاراگراف سوم خط آخر : دانای نهان و غیب است. خداند در قرآن می فرماید:
    ۲- پاراگراف آخر خط دوم: اندازه فهممان می توایم از قرآن استفاده کنیم
    من یک سوال فوری داشتم چجوری میتونم مطرحش کنم؟

    Comment by نادان دانا — اردیبهشت ۱۰, ۱۳۸۹ @ ۱۲:۳۴ ق.ظ

  15. سلام
    به قول دوستان اولا که نمیشه یکتا بودن یک اثر عربی دلیل بر معجزه اش باشد . اما میشه بگین چرا این نمیتونه یک آیه باشه :
    الف لام طا …
    یا این یکی : والسحر
    آخه وقتی یه چیزی بهمون میگن چرا عادت نداریم بگیم خب چرا؟؟؟
    چند تا آیه آورده که همش از خودش تعریف کرده منم چنانم و من چنان خب بفرمایید بسیار خب ثابت کنید … تا حالا چند نفر از کسانی که اینجوری قرآن قرآن میکنند دنبال پاسخ رفتند؟؟
    در ضمن تاسف من برای کسانی که طوطی وار مطالبی رو حفظ میکنند خیلی بیشتره چرا که دلیل تمایز انسان از دیگر موجودات خرد و عقلشه که باید ازش استفاده کنه…

    Comment by علی — خرداد ۹, ۱۳۸۹ @ ۵:۵۰ ب.ظ

  16. برای علی
    والسحر به عربی یعنی قسم به جادو
    شما عربی بلد نیستید وگرنه هیچ آدم عاقلی به جادو قسم نمیخوره. نه از نظر ادبی مفهوم داره نه از نظر فرهنگی ونه از نظر علمی . تو که فوری همه رو به بی عقلی متهم میکنی حد اقل یکم دراین مورد بیشتر فکر میکردی.

    Comment by hamid — خرداد ۹, ۱۳۸۹ @ ۶:۳۰ ب.ظ

  17. سلام
    من مي خواستم در جواب اون دوستمون كه فرموده بودن هيج كس نميتونه مثل آثار حافظ و فردوسي اشعاري رو بسرايد عرض كنم كه شما اول شرايط برهه هاي مختلف تاريخ و نيازهاي هر زمان جامعه ي بشري رو در نظر داشته باشيدبعد قضاوت كنين.
    كه آيا الان نياز هست كه يك نفر بياد شعر در حجم زياد بسرايد.در ضمن اشعار علامه طباطبايي و امام خميني رو ملاحظه كنيد و به محتواي اشعار
    شاعران هم دقت كنيد.

    Comment by محمد امين — خرداد ۱۵, ۱۳۸۹ @ ۵:۲۲ ق.ظ

  18. ا توصل به خدا
    jتوسل به خدا صحيح است

    Comment by ئ — خرداد ۲۴, ۱۳۸۹ @ ۸:۵۰ ق.ظ

  19. سخنان هر انسانی مانند اثر انگشت است و هیچ کس تقلید را نمی پسندد پس من هم می گم اشعار حافظ از سوی خداست اگر می توانید یک بیت از شعرش را معنی کنید نیازی به آوردن مانند نیست چون هر گز نمی توانید.

    Comment by ATR — خرداد ۲۴, ۱۳۸۹ @ ۲:۰۴ ب.ظ

  20. در ضمن میشه یکی به من بگه چرا ۱۴ نوع قرآن داریم این چیزی غیر از تحریف است و اینکه آوردن جملاتی مثل قرآن از آب خوردن هم آسان تر است من یک کتاب که تنها یک بیت حافظ را تفسیر کرده دارم شما اگر تونستید یک آیه از قرآن را در بیشتر از یک جمله تفسیر کنید جایزه دارید البته منظور از تفسیر معانی مختلف اون آیست نه بیان داستان در قالب تفسیر.

    Comment by ATR — خرداد ۲۴, ۱۳۸۹ @ ۲:۱۰ ب.ظ

  21. برای ATR
    تعجب از شما که از حافظ صحبت میکنید و حافظ را نمیشناسید
    مگر خود حافظ از اول تا آخر از اعتقاد به خدا نمیگوید. مگر حافظ اسمش برای حافظ قرآن بودن نبوده است. شما چطور به شعر حافظ استدلال میکنید در حالی که خود حافظ به کلام خدا معتقد بوده. فرق شما و حافظ این است که حافظ قدرت شعر خودش را درک میکند. وقتی قرآن را می خواند متوجه میشود که این کلام بشر نیست و هیچ بشری حتا خود حافظ نمیتواند مثال آن را بیاورد. شما نه قرآن را میشناسید و نه حافظ بعد ایراد هم میگیرد.

    Comment by hamid — خرداد ۲۴, ۱۳۸۹ @ ۳:۵۶ ب.ظ

  22. سلام. من در جايي در يك كتاب (كه الان بادم نيست) نمونه اشعاري كه اعراب شاعر آن زمان براي مسابقه (يا نمونه آوري) با قرآن سروده بودند را خوانده ام. شما كه اين مقاله را نوشته ايد -ضمن تشكر از زحمتتان- بهتر بود آن نمونه ها را هم مي آورديد تا خوانندگان اين مطلب نظر بدهند. (خودم كه از قرآن بيشتر خوشم آمد تا آن اشعار)

    ضمنا در پاسخ به آقا مرتضي (دومين نظر دهنده كه ظاهرا آداب تبادل نظر رو نمي دونند) مي خواستم بگم لطفا جوابي قانع كننده براي آقا آرش بياوريد نه اينكه با لفظي كاملا حق به جانب! فقط بنويسيد: “متاسفم”!!!. من شما آقا مرتضي را به “جادلهم التي هي احسن” كه در قرآن سفارش شده دعوت مي كنم و از صراحت و جسارت آقا آرش هم كه لا اقل در دين موروثي اش تشكيك مي كنه، تقدير مي كنم.

    Comment by احمد ش. — مرداد ۳, ۱۳۸۹ @ ۴:۴۸ ق.ظ

  23. دوست گرامی مسلما آیات الهی رحمت است و زیباست. اما ایمان و عشق ما به این آیات نباید ما را از دایره خردوزی (تعقل) که قرآن برای آن آمده است بیرون کند.

    مگر نمی خوانید: أَمْ يَقُولُونَ —-> قُلْ

    چه کسانی افترا می زدند که پیامبر این آیات را برساخته؟ قل در پاسخ يَقُولُونَ چه کسانی است و این مخاطب این قل چه کسانی بودند؟

    آیا نبوغی می خواهد به مردم امی بیسواد که هرگز کتابی را لمس نکرده بودند بگویی سوره ای مثل یه سوره بیاورد.

    باشد که بیندیشید دوستان!

    Comment by آرش — مرداد ۵, ۱۳۸۹ @ ۹:۲۵ ق.ظ

  24. به نام خدا
    احتراما از همه كساني دنبال اين هستند كه معجزه قران را بيشتر درك كنند خواهش ميكنم از ارتباط اعجاب انگيز رياضي و بخصوص عدد ۱۹ كه بر قران حاكم است مطالعه كنند به طور قطعي ميتونم بگم كه فقط با بررسي بسم الله الرحمن الرحيم خيلي از مسائل برا همه روشن ميشه كه جمله اي مثل بسم الله الرحمن الرحيم كار هيچ بشري نيست.

    Comment by امير — مرداد ۱۸, ۱۳۸۹ @ ۳:۳۱ ق.ظ

  25. سلام
    ۱.در جواب دوستی که گفته بودن پیشگویی رو انسان ها هم میتونن بکنن ، باید بگم:
    قبل از تولد حضرت محمد (ص) ، بعضی از انسان ها با شیاطین ارتباط داشتند و شیاطین در آن زمان ، در مرتبه ی ۳ یا ۴ آسمانها ، رفت و آمد داشتند و میتوانستند بعضی از مسائل آینده را درک کنند.در حالی که بعد از تولد پیامبر ، این رفت و آمد قطع شد.(تفسیر یکی از آیه های قرآن هست)

    ۲.در جواب کسی که گفته بود دلایلی منطقی بر حق بودن قرآن و اسلام میخواست باید بگم:
    آیا شما تا بحال در ادیان مختلف ، تحقیق و بررسی کردید؟
    اولا کدام کتاب ، بجز قرآن ، همه ی کفار رو دعوت به مجادله میکنه؟قرآن در آیه ای میگه:اگر میتوانید ، “سوره” ای مانند این بیاورید.در آیه ای دیگه میگه اگه میتونید،”آیه” ای مانند این بیاورید.
    چرا تا بحال کسی نتونسته بیاره؟!!!
    ثانیا مهمترین هدف قرآن ، دعوت بشر به تفکره.
    اندکی در حالات دیگر ادیان تفکر کن:
    در مسیحیان:
    آیا با عقل جور در میاد که ، بری همه ی هفته رو ، هر غاطی دلت خواست ، بکنی و یکشنبه ها بیای و به گناهانت اقرار کنی؟(و به خیال خودت گناهاتو بشوری)
    در یحودیان:
    در طول تاریخ ، ثابت شده که هروقت ، فرصتی دست یحودیان افتاده ، زود بساط ظلم و طاغوت رو برپا کردن.(البته ، استثنائاتی هم داره)

    در قرآن آمده :
    “”آیا فکر میکنی ، دین پیامبران ، با هم فرق میکند.خیر همه ی آنها از اول مسلمان بودند””
    و :
    آیا فکر میکنی ، ابراهیم ، يَهُودِيًّا و یا نَصْرَانِيًّا بود؟هیچ کدام: وَلَكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

    اندکی تفکر ، همه چیزو درست میکنه.

    در مورد حافظ هم آیت ا… طباطبایی (یا جعفری) میگوید:
    به هر مرحله از عرفان که رسیدم ، جا پای حافظ را در آنجا مشاهده کردم.

    و در جواب کسی که گفته بود:
    “آیا نبوغی می خواهد به مردم امی بیسواد که هرگز کتابی را لمس نکرده بودند بگویی سوره ای مثل یه سوره بیاورد؟”
    باید بگم که : آیه های قرآن فقط مال ۱۴۰۰ سال پیش نبود ، بلکه مال تمام دوران و تکام جوامع بشری است.
    تو “حالا” پس از ۱۴۰۰ سال ، اگه میتونی ، یه آیه از خودت بگو.

    حضرت محمد(ص):من دو چیز را پیش شما به امانت میگذارم:قرآن و عترتم را.و این دو در روز قیامت ، در کنار حوض کوثر ، بر من خواهند پیوست.

    Comment by سرباز گمنام — مرداد ۲۴, ۱۳۸۹ @ ۲:۱۴ ق.ظ

  26. به نام خدایی که در این نزدیکیست .حیلی خوشحالم که بحث آزاد در باره قرآن میکنید.
    من حرفهای مخاف ها رو خواندم هم موفق ها
    ده ها سوال از قران و پیامبر در ذهن من هست کاش میشد آنقدر آزادی داشتم که راحت یک جا جمع میشدیم و با هم ثحبت میکردیم.
    بعضی از سوالات ما مشترک . راستی دلیل این همه عقب ماندگی کشورهای اسلامی چی هست یا چرا تجاوز به دشمن گناه نیست چرا زن و مرد مساوی نیستند( نه از تعداد تکرارشان در قرآن که مساوی هستند)
    ولی یک آیه امروز نظر مرا جلب کرد:روزى كه آسمان را همچون در پيچيدن صفحه نامه‏ها در مى‏پيچيم همان گونه كه بار نخست آفرينش را آغاز كرديم دوباره آن را بازمى‏گردانيم وعده‏اى است بر عهده ما كه ما انجام‏دهنده آنيم (۱۰۴)(الأنبياء)
    این میشه در مورد یک کتاب نوشت””” بیگ بنگ “”” یعنی اول زمین منبسط شده و در نهایت متراکم خواهد شد چیزی که دانشمندها در حال اثبات اون هستد و سالانه ۱۰۰۰ مقله در مورد منتشر میشه پس این یک آیه رو نمیشه ردش کرد ۱۴۰۰ سال پیش به فکر هیچ کس نمیرسد.
    خدا را فراموش نکنید دوستدار شما مهدی

    Comment by مهدی — آبان ۲۵, ۱۳۸۹ @ ۲:۱۹ ق.ظ

  27. به نام خدایی که در این نزدیکیست .حیلی خوشحالم که بحث آزاد در باره قرآن میکنید.
    من حرفهای مخالف ها رو خواندم هم موفق ها
    ده ها سوال از قران و پیامبر در ذهن من هست کاش میشد آنقدر آزادی داشتم که راحت یک جا جمع میشدیم و با هم بحت میکردیم.
    بعضی از سوالات ما مشترک . راستی دلیل این همه عقب ماندگی کشورهای اسلامی چی هست یا چرا تجاوز به دشمن گناه نیست چرا زن و مرد مساوی نیستند( نه از تعداد تکرارشان در قرآن که مساوی هستند)
    ولی یک آیه امروز نظر مرا جلب کرد:روزى كه آسمان را همچون در پيچيدن صفحه نامه‏ها در مى‏پيچيم همان گونه كه بار نخست آفرينش را آغاز كرديم دوباره آن را بازمى‏گردانيم وعده‏اى است بر عهده ما كه ما انجام‏دهنده آنيم (۱۰۴)(الأنبياء)
    این میشه در مورد یک کتاب نوشت””” بیگ بنگ “”” یعنی اول جهان منبسط شده و در نهایت متراکم خواهد شد چیزی که دانشمندها در حال اثبات اون هستد و سالانه ۱۰۰۰ مقله در مورد منتشر میشه پس این یک آیه رو نمیشه ردش کرد ۱۴۰۰ سال پیش به فکر هیچ کس نمیرسد.
    بحترین راه اینه که از خود خدا بخواهیم که کمکمان کند حقیقت را بیابیم

    فیض روح القدس ار باز مدد فرماید
    دیگران هم بکنند آن چه مسیحا می‌کرد

    خدا را فراموش نکنید دوستدار شما مهدی

    Comment by مهدی — آبان ۲۵, ۱۳۸۹ @ ۲:۲۴ ق.ظ

  28. ای کاش می توانستم ایمیل شما را داشته باشم جناب مهدی تا با هم بحثی بکنیم در این باره
    موفق باشید

    Comment by امیررضا — آبان ۲۵, ۱۳۸۹ @ ۳:۰۸ ب.ظ

  29. امیررضا
    sarzaminpars@mail.com

    Comment by مهدی — آذر ۶, ۱۳۸۹ @ ۷:۳۴ ق.ظ

  30. برای اطلاعات بیشتر در مورد موجزات قرآن به آدرس:
    http://www.ifac.blogfa.com
    مراجعه کنید.

    Comment by سرباز گمنام — آذر ۱۴, ۱۳۸۹ @ ۹:۱۹ ق.ظ

  31. در سایت مترجم فارسی به عربی و برعکس را برای لغات قرار دهید . باتشکر

    Comment by علی — دی ۲, ۱۳۸۹ @ ۹:۵۸ ق.ظ

  32. با سلام.
    من این مقاله رو خوندم ما اصلن توجیه نشدم. و استدلالهای جالبی نداشت.در مورد نظم قران که میتوان مواردی بسیار در دیوان حافظ و سعدی و مولانا و غیره یافت و در مورد اینکه قران گفته کسی سوره ماننده ان بیاورد ابهامی وجود دارد و آن اینکه اگه کسی بخواهد مثل قران سوره بیاورد که میشود خود قران.اما شاید کسی بتواند سوره عربی با وزن و نظم خاصی مانند قران بیاورد. این را چگونه توجیه میکند؟

    Comment by محمدعلی — دی ۱۸, ۱۳۸۹ @ ۹:۴۴ ب.ظ

  33. به نام خدا
    فرض کینم کسی آیاتی شبیه قرآن آورد ، چه کسی میتونه بفهمه که این آیات خدا هست یا نه ؟معیارشون چیه؟اگر کسی باشد که تشخیص دهد آیات ساختگی است یا نه؟ خب خود ایشون هم میتونن آیات قرآن بیارند؟اگر امکانش هست بیشتر توضیح بدین
    با تشکر

    Comment by salam — بهمن ۱۸, ۱۳۸۹ @ ۴:۲۱ ب.ظ

  34. در آیه ۱۳ و ۱۴ از سوره مبارکه ۱۱ جای آمده که “کسانی که قرآن را کلام خدا نمی دانند اگر ۱۰ سوره مانند آن بیاورند بی آنکه از خدا کمک بگیرند” آیا این بدین معنی هست که اگر از خدا کمک بگیرند خداوند در این راه کمکشان خواهد کرد؟ یا اگر ۹ سوره بیاورند باز هم قبول نیست؟

    Comment by مجید — بهمن ۲۹, ۱۳۸۹ @ ۹:۰۷ ق.ظ

  35. با سلام به تو انسان شایسته

    اگر شک داری به خودت بیخیال شو دنیای که الان داری وبلاگ نویسی میکنی درونش دنیای مجازی بیش نبوده و نیست و نخواهد بود و شکبه پروردگارت نبر چون اگر ۰۰۰۰۰۰۰۰۱% هو شک کنی از خداوند دورخواهی شد و اینکه سربازانی هم برای پیام رسانی و مراقبت و اجرای دستورات بر زمین حاکم اند شک نداشته باش .
    اما قرآن مقدس بوده و هست اگر اعتبار نداشت عمر با کتاب های کهنسال و پرمعانی زرتشتیان به آب میانداخت .
    چه نتیجه میگیری؟
    امیدوارم ایمانت از پایه قوی باشه تا بتونی قدمی در راه قلم برداری.اگر نتیجه گمراه کننده بود کمی فکرکن

    Comment by A.B&T:1+1=11!!!!ok — اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۰ @ ۱:۴۱ ق.ظ

  36. اَلْحَمْدُ للهِ الَّذى لا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقائِلُونَ وَ لا يُحْصي نَعْماءَهُ الْعادُّونَ وَ لا يُؤَدّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ. اَلَّذى لا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لا يَنالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ، اَلَّذى لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدّ مَحْدود، وَ لا نَعْت مَوْجُود، و لا وَقْت مَعْدُود، وَ لا اَجَل مَمْدود، فَطَرَ الْخَلائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّياحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدانَ أرْضِهِ.
    سلام علیکم
    این یک آیه قرآن است!
    شما باور می کنید؟
    باید بگم نه! این قرآن نیست سخن مولی الموحدین علی علیه السلام است.
    دوست و دشمن علی به اینکه سخن ایشان در فصاحت و بلاغت نظییر ندارد معترفند میگید نه برید کتاب عالم سنی ابن ابی الحدید معتزلی یا جرج جرداق مسیحی رو بخونید در ضمن شیخ محمد عبده سنی هم جالب گفته. جبران خلیل جبران هم در برابر مولی زانوی ادب زده.
    پس قبول کنید علی در سخن بلیغ و فصیح (هم نظم و هم نثر عربی که البته سخن گفتن به نظم عربی خیلی مشکل تر است) بی مانند است.
    ها! یه چیز دیگه یادم اومد
    سخنان موعظه ای علی را با سخنان موعظه ای سایر شعراء مثل سعدی (بوستان) و حافظ (فیه ما فیه)، مولوی (مجالس سبعه)، فردوسی (دیوان) مقایسه کنید. خیلی سطحشون نازلتر از سخن مولاست مگر بوستان سعدی ولی آن هم تازه مثل قطره است در برابر دریای سخن مولی
    خب پس لطفاً قبول بفرمایید سخن علی در دنیای بشریت بی نظییر است راستی اینهم بگم در عالم غیر اسلام هم ادیبی مثل علی سخن نرانده! گوته با این همه ابهتش انگشت کوچیکه فقط کلمات قصار علی هم نمیشه و سایرین
    سوال:
    چرا نهج البلاغه امام علی به عنوان قرآن دوم (العیاذ بالله) در دنیای اسلام مطرح نشد؟
    مگه ادبای عرب زبان این کتاب رو که از قرن چهارم هجری تا به حال وجود دارد نخوندند؟
    دلیلش روشنه این حرف خدا نیست حرف بنده خداست هیچ وقت هم به پای حرف خدا نمیرسه!
    دوستان برادران خواهران عزیزان قبول کنید ما عربیمون ضعیفه! کلام های مختلف را از هم تشخیص نمی دیم. بازهم اگه سوالی باشه من در خدمتم با همون ایمیل بالا.

    Comment by دکتر حسینی — تیر ۲, ۱۳۹۰ @ ۱۲:۱۰ ق.ظ

  37. اصلا دلایل خوبی نیاوردید متاسفم اصلا تاثیرگذار نبود من به عنوان یک مسلمان و شیعه دارم بهتون می گم شما از قران بد دفاع کردید

    Comment by عاطفه — تیر ۲۲, ۱۳۹۰ @ ۱:۵۳ ق.ظ

  38. سلامی چو بوی خوش آشنایی بر آن مردم دیده بر روشنایی.دوستان اول باید اینو بگم که توو همه جاهایی که من رفتم اونایی که با اسلام مشکل داشتن از ادمای مسلمون نمادل پر داشتن!!بعد خیلی زود مساله رو می پیچونن یعنی آخرش میشه بدون چون و چرا ما اینو می گیم.قرآن که کتاب همراه منه همیشه می خونمش تو موبایلم نصبش کردم.این که کار خداست توش شک نیست .می گه :!آدم نباشی با تو حرفی نداره.بى‏ترديد خدا مردم ستمگر را راهنمايى نمى‏كند.سوره: ۲۸ , آیه: ۵۰ .دوستان ما اگر واقعا محقق هستیم و می خوایم به کمال برسیم مثل آدم میریم تحقیق و مطمءنم اگه خدا بخواد طرف مسلمون مبشه.آخه کتابی بهتر از قرآن وجود نداره اون بشما حکمت میده از همه چی بالا تره. ببینید مثل مولوی داریم؟؟یا حافظ؟؟یه متنی نوشتم از مجموع سخنرانی های دکتر قمشه ای و کتابایی که خوندم راستی توو فیس بوک اسم منو یا گرو شمیم کوی یار رو سرچ کنید هستم (حسین داودی):اعراب !انها ریشه در جهل داشتند.قرآن نازل شد تا آنان را از تاریکی ها به نور راهنما باشد و همچنین جهانیان را .آنان با گفتن شهادتین به دین گرویدند.اما آنها همان انسانی بودند جاهل با عارضه ای به نام مسلمانی (مانند اکنون ما)گفتند ما مسلمانیم!حال انکه در قرآن عظیم گفتند که شما اسلام آوردید اما ایمان نه.اصلا اسلام چیست؟؟چرا گروهی دشمن کارهای زشتشان را به نام دین تمام می کنند؟به حقیقت اینان دشمنان واقعی این دین پاک اند که گویند ما مسلمانیم هزار تا کار می کنند بگن ببین اسلام بده! غافل از این که نمی دانند خودشان خراب می شوند نه دین. مگه هوا هرچی آلوده بشه نور آفتاب و آلوده می کنه؟؟؟شاید کمترنورش برسه. البته نادان ها اینو از دین می بینن.اعراب می دانستند ایران چه کشوریست .می دانستند ثروتمند است …آنان (کافران)اسلام آوردند فقط برای کشتارو بردن مال و ناموس.آنان از مبلغان نبودند اما گروهی عظیم بودند و غیر قابل کنترل.برای همین ایران را ویران کردند.مگه هر کی مسلمان عرضی نباشه کافره؟؟اگه جنگ داشته باشه بحثش جداست. مگه خدا نگفت اگه ما می خواستیم همرو هدایت می کردیم.؟ تو تبلیغتو انجام بده هر کی آدمشه میاد مسلمون می شه.اما خودت پاش وایسا. مگه خدا به پیامبر نگفت: تو وظیفه ای جز تبلیغ نداری.مگه زوریه؟؟؟!…مگر اینان جز جاهلانند؟؟. حکیم فردوسی مسلمان بود .شما بگویید زرتشتی یا…اما اسلام چیست؟؟.تسلیم.او تسلیم امر پروردگار بود.این خود نهایت اجرای قرآن و دین اسلام است و هزاران شاعر و عارف و حکیمان جهان همه مسلمان بودند.اصلا اسلام دین فطری ماست .شما یه سر به کتاب خودتون (فطرت)بزنید ببینید چیزی غیر از قرآنه؟؟؟بله در این میان مسلمان جوهری بسیار کم است.ما هم یک عادت بد داریم که همیشه به گذشته می نازیم این خوبه که ما میهن دوست باشیم اما باید ازاون همه منابع استفاده کنیم.صرفا این که کوروش و داریوش نیاکان ما بودند کافی نیست این مقام ما را بالا نمی برد.باید ببینیم چقدر به آنها شبیه هستیم. چرا حافظ نشیم یا مولوی مگه اونا انسان نبودند؟؟(داغ بلندان طلب ای هوشمند تا که شوی از داغ بلندان بلند). مگر همین گوشت و این مغز نبودند؟؟اونا عاشق بودن .اونا خداپرست بودن.مثل ما مدعی نبودند که هزارتا کار می کنیم بعد میریم از اسلام دست می کشیم مسیحی یا زرتشتی یا… می شیم؟؟؟!!!مگه اون ادیان به بد کاری فرمان میدن؟؟؟سر کیو می خوایم کلاه بزاریم؟؟؟. برید بخونید قرآنو از اول تا آخر. ما تو سه تا آیه اول سوره بقره موندیم . بعد میگن پیامبر از خودش گفته .خیلی خیلی خام و جاهل اند اینها.برید سوره ۱۱ رو بخونید(هود). می خوام پراکنده بگم :یه آیه داریم وای بر کم فروشان همین یدونرو ما اجرا کنیم کل کارا حله .تو همه چی صدق می کنه.کار زندگی عشق …آقا کم نذار.:یکی دیدم میگه عرفان اصلا خوب نیست.یا قبولش ندارم.!اصلا نمی دونه عرفان چیه؟؟!مگه معرفت داشتن شناخت داشتن نسبت به همه چی از همه مهم تر به خدا .خدا!! ببین کیه !مگه بده؟؟؟این همه پیامبر فرستاد خواهش کرد بیاید ما بشما روزیه نیک بدیم بیاید ما بشما لطف کنیم داره خواهش می کنه یکی هست من بش لطف کنم؟؟؟کسی جنبه داره؟؟کسی میاد من دوستش بشم؟؟دیگه اشک آدم در میاد.( شاه خوبانی و منظور گدایان شده‌ای .قدر این مرتبه نشناخته‌ای یعنی چه) بعد طرف راست راست میره آسمونو نگاه می کنه می گه من قرآن و قبول ندارم .نداشته باش!!!!!( زلف در دست صبا گوش به فرمان رقیب .این چنین با همه درساخته‌ای یعنی چه)به توام گفته بیا.یکی دیدم میگه خدا رو اثبات کن؟؟!!!!!!!!!!عمو اون ثابته اصلا همه چیو با اون اثبات می کنن اون آشکار تر از هر چیزیه مگه ۱۰ تا کور بگن خورشید نیست خورشید دروغ میشه؟؟اصلا ۱۰۰ تا یا همه ادما. تو اگه خیلی ادعا داری برو خودتو اثبات کن. یه کسی بشو واسه اون .شمع گرفته دستش تو بیابون می خواد خورشید و پیدا کنه.(زهی نادان که او خورشید تابان به نور شمع جوید در بیابان).میخواد برهان و استدلال بیاره بگه خدا هست. ) شاهد جان چو شهادت ز درون عرضه کند زود انگشت برآرد خرد کافر من)با دل برو نه این عقل ناقص اونجا برو صد تا عقل بهت می دن. همین یه جمله واسه تو بس:گیرم که ز خاک دانه خیزد در قالب صورتش که ریزد؟؟؟اون داره شهادت میده بر وجود ما و شما و زمین و آسمون نه ما شهادت بدیم که اون هست!(همه عالم به نور اوست پیدا. کجا او گردد از عالم هویدا؟؟)خانم هلن کلر می گه خدا در وجود من مثل وجود نور در رنگه!یعنی بی نور رنگ معنی نداره جزء جدا نشدنیشه. یه رعد و برق می زنه همه می گن خدا دلت تکون می خوره می گی خدا اون وقت می گه اثبات کن.نه می خواد کارای زشتشو ادامه بده . .(نداند بد و نیک فرجام کار.نخواهد از او بندگی کردگار) می خواد فرار کنه با زشتی انس گرفته دیگه اونارو دوس داره اونا واسش قشنگن.ابن عربی می گه روز قیامت جهنمیا خودشون می دوان می رن جهنم چون سنخیت پیدا کردن با زشتی اینجا ارتباطی با زیبایی نداشتن.مگه عدل نیست؟؟ ما کار بد کنیم به ما بی شک غم می رسه. به فکر باشیم. (خرد راهنمای و خرد دلگشای . خرد دست گیرد به هر دو سرای) یه کم حرکت کافیه (هر کی بفسرد بر او سخت نماید حرکت . اندکی گرم شو و جنبش را آسان بین) بسه دیگه در رفتنا! آره میشه انکار کرد و همرو نشنیده گرفت :بی خدا باش هرچه خواهی کن با خدا باش پادشاهی کن.(نخستین فطرت پسین شمار تویی خویشتن را به بازی مدار)..این من منه همه دردا از همین من منه ….همه جنگ ها اینه که طرف می خواد کسی باشه حرف خودشو سبز کنه(من کسی در نا کسی در یافتم.پس کسی در نا کسی درباختم.) هی می گن ما درستیم شما غلط .(جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه.چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.) حقیقت یه چیزه……/

    سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ﴿۲۳﴾ سوره ۴۸: الفتح – جزء ۲۶
    سنت الهى از پيش همين بوده و در سنت الهى هرگز تغييرى نخواهى يافت (۲۳)(سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ اين يك سنت و قانون پاينده الهى است كه سابقهاى ديرين دارد و پيشتر از اين نيز در ميان جامعهها گذشته و جريان يافته است. به باور «ابن عباس» منظور اين است كه: اين سنت من است در باره آن كسانى كه مرا فرمان برند و نافرمانى كنند كه گروه نخست را يارى مىرسانم و عزت مىبخشم و گروه بدانديش و عصيانگر را به ذلت محكوم مىسازم. امّا به باور پارهاى منظور اين است كه: اين روش و سنت خدا و شيوه ديرين او نسبت به كسانى است كه با وحى و رسالت و پيامبران خدا مىجنگند كه بىترديد شكست خواهند خورد و نابود خواهند گشت.)

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۱۰۵﴾ سوره ۵: المائدة – جزء ۶
    اى كسانى كه ايمان آوردهايد به خودتان بپردازيد هر گاه شما هدايتيافتيد آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمىرساند بازگشت همه شما به سوى خداست پس شما را از آنچه انجام مىداديد آگاه خواهد كرد

    … وَرَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُم مُّوَاقِعُوهَا وَلَمْ يَجِدُوا عَنْهَا مَصْرِفًا ﴿۵۳﴾
    و گناهكاران آتش [دوزخ] را مىبينند و درمىيابند كه در آن خواهند افتاد و از آن راه گريزى نيابند
    وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَلٍ وَكَانَ الْإِنسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا ﴿۵۴﴾
    و به راستى در اين قرآن براى مردم از هر گونه مثلى آورديم و[لى] انسان بيش از هر چيز سر جدال دارد
    وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُوا إِذْ جَاءهُمُ الْهُدَى وَيَسْتَغْفِرُوا رَبَّهُمْ إِلَّا أَن تَأْتِيَهُمْ سُنَّةُ الْأَوَّلِينَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ قُبُلًا ﴿۵۵﴾
    و چيزى مانع مردم نشد از اينكه وقتى هدايت به سويشان آمد ايمان بياورند و از پروردگارشان آمرزش بخواهند جز اينكه [مستحق شوند] تا سنت [خدا در مورد عذاب] پيشينيان در باره آنان [نيز] به كار رود يا عذاب رويارويشان بيايد

    وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَيُجَادِلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالْبَاطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَمَا أُنذِرُوا هُزُوًا ﴿۵۶﴾
    و پيامبران [خود] را جز بشارتدهنده و بيمرسان گسيل نمىداريم و كسانى كه كافر شدهاند به باطل مجادله مىكنند تا به وسيله آن حق را پايمال گردانند و نشانههاى من و آنچه را [بدان] بيم داده شدهاند به ريشخند گرفتند
    .وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِيَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِن تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدَى فَلَن يَهْتَدُوا إِذًا أَبَدًا ﴿۵۷﴾
    و كيستستمكارتر از آن كس كه به آيات پروردگارش پند داده شده و از آن روى برتافته و دستاورد پيشينه خود را فراموش كرده است ما بر دلهاى آنان پوششهايى قرار داديم تا آن را درنيابند و در گوشهايشان سنگينى [نهاديم] و اگر آنها را به سوى هدايت فراخوانى باز هرگز به راه نخواهند آمد
    وَرَبُّكَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ يُؤَاخِذُهُم بِمَا كَسَبُوا لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذَابَ بَل لَّهُم مَّوْعِدٌ لَّن يَجِدُوا مِن دُونِهِ مَوْئِلًا ﴿۵۸﴾
    و پروردگار تو آمرزنده [و] صاحب رحمت است اگر به [جرم] آنچه مرتكب شدهاند آنها را مؤاخذه مىكرد قطعا در عذاب آنان تعجيل مىنمود [ولى چنين نمى كند] بلكه براى آنها سر رسيدى است كه هرگز از برابر آن راه گريزى نمىيابند
    وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِدًا ﴿۵۹﴾
    و [مردم] آن شهرها چون بيدادگرى كردند هلاكشان كرديم و براى هلاكتشان موعدى مقرر داشتيم. الكهف
    آیه ۳۱ سوره رعد:وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى بَل لِّلّهِ الأَمْرُ جَمِيعًا أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَن لَّوْ يَشَاء اللّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعًا وَلاَ يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُواْ تُصِيبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِّن دَارِهِمْ حَتَّى يَأْتِيَ وَعْدُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ” ”
    و اگر قرآنی بود که با (اعجاز بیان) آن کوهها به رفتار می‌آمد و زمین از هم می‌شکافت و با مردگان سخن گفته می‌شد (همین قرآن با عظمت است که با وجود آن باز ایمان نمی‌آورند). بلکه فرمان همه عالم با خداست (هر چه خواهد به مشیّت ازلی می‌کند) آیا مؤمنان هنوز ندانسته‌اند که خدا اگر بخواهد همه مردم را (به الزام و جبر) هدایت می‌کند؟ و (این نه مصلحت است زیرا باید) کافران پیوسته از کردار زشتشان به کیفر و سرکوبی رسند یا مصیبتی نزدیک دیار آنها فرود آید تا آن‌گاه که (در محشر هم) وعده خدا (بر هلاک آنها) فرا رسد، که خدا خلاف وعده نخواهد کرد

    وَلَقَدِ اسْتُهْزِىءَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ” ایه ۳۲ سوره رعد

    و مردم به رسولان پیش از تو هم استهزاء بسیار کردند من هم به کافران فرصت دادم آن گاه ایشان را به عقوبت گرفته و با چه عقاب سخت به کیفر رسانیدم.”
    .”
    وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَآ آتَاكُم فَاسْتَبِقُوا الخَيْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۴۸﴾
    و ما اين كتاب [قرآن] را به حق به سوى تو فرو فرستاديم در حالى كه تصديقكننده كتابهاى پيشين و حاكم بر آنهاست پس ميان آنان بر وفق آنچه خدا نازل كرده حكم كن و از هواهايشان [با دور شدن] از حقى كه به سوى تو آمده پيروى مكن براى هر يك از شما [امتها] شريعت و راه روشنى قرار دادهايم و اگر خدا مىخواستشما را يك امت قرار مىداد ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد پس در كارهاى نيك بر يكديگر سبقت گيريد بازگشت [همه] شما به سوى خداست آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف مىكرديد آگاهتان خواهد كرد (۴۸)المائدة (وَ لَو شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ اُمَّةً واحِدَةً اگر خدا مىخواست راه و رسم همه پيامبران را يك راه مىساخت، و همه شما را پيرو يك دين و آيين مىگردانيد و آن را هرگز نسخ نمىكرد. نظير اين آيه در قرآن هست، از جمله اين آيه شريفه كه مىفرمايد: «و لو شئنا لآتينا كلّ نفس هداها…»(۳۳) و اگر مىخواستيم، به هر كسى از روى اجبار راه هدايتاش را نشان مىداديم و او را راه مىنموديم…. وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فى ما آتاكُمْ اما او بر اساس حكمت خويش شما را به پيروى از شريعتها و راه و رسمهاى گوناگون قرار داد تا شما را در آنچه واجب ساخته و مقرر فرموده است بيازمايد. پارهاى نيز مىگويند: چنين كرد تا شما را در راه سنتها و كتابهاى آسمانى بيازمايد. يكى از دانشمندان مىگويد منظور اين است كه: اگر خدا مىخواست، پيام و پيامبرى به سوى شما نمىفرستاد، تا شما خدا را بر اساس خرد و فطرت خويش بشناسيد و بپرستيد، اما براى اين كه شما را از نظر عبادتهايى كه برايتان مقرر فرموده است بيازمايد، پيامبرانى فرستاد و راه و رسمهاى گوناگونى قرار داد، و اين كارها را در حالى انجام داد كه از فرجام كار شما آگاه بود. فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ پس دركارهاى نيك و در آراستگى به ارزشها بر يكديگر سبقت گيريد و نگذاريد فرصتها از دست برود و كارهاى شايسته انجام نشود. آرى، به بيان «ابو على» منظور اين است كه: پيش از آن كه مرگ گريبان شما را بگيرد، به سوى شايستگىها سبقت جوييد و فرمان خدا را پيروى كنيد؛ چراكه مقررات او به سود و صلاح شماست. و «كلبى» مىگويد منظور اين است كه: شما امت مسلمان بايد در فرمانبردارى خدا و انجام كارهاى خداپسندانه بر امتهاى پيشين سبقت گيريد. آيه شريفه بيانگر اين درس است كه شتافتن به سوى كارهاى شايسته واجب است؛ و روشن است كه در صدر همه كارهاى شايسته انجام واجبات است،)
    قَالُوا إِنَّكُمْ كُنتُمْ تَأْتُونَنَا عَنِ الْيَمِينِ ﴿۲۸﴾ سوره ۳۷: الصافات – جزء ۲۳
    [و] مىگويند شما [ظاهرا] از در راستى با ما درمىآمديد [و خود را حق به جانب مىنموديد]
    قَالُوا بَل لَّمْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ ﴿۲۹﴾
    [متهمان] مىگويند [نه] بلكه با ايمان نبوديد
    وَمَا كَانَ لَنَا عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ بَلْ كُنتُمْ قَوْمًا طَاغِينَ ﴿۳۰﴾
    و ما را بر شما هيچ تسلطى نبود بلكه خودتان سركش بوديد
    فَحَقَّ عَلَيْنَا قَوْلُ رَبِّنَا إِنَّا لَذَائِقُونَ ﴿۳۱﴾
    پس فرمان پروردگارمان بر ما سزاوار آمد ما واقعا بايد [عذاب را] بچشيم
    فَأَغْوَيْنَاكُمْ إِنَّا كُنَّا غَاوِينَ ﴿۳۲﴾
    و شما را گمراه كرديم زيرا خودمان گمراه بوديم
    فَإِنَّهُمْ يَوْمَئِذٍ فِي الْعَذَابِ مُشْتَرِكُونَ ﴿۳۳﴾
    پس در حقيقت آنان در آن روز در عذاب شريك يكديگرند
    قَالُوا بَل لَّمْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ ﴿۲۹﴾ سوره ۳۷: الصافات – جزء ۲۳
    .
    قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۴﴾ سوره ۴۹: الحجرات – جزء ۲۶
    [برخى از] باديهنشينان گفتند ايمان آورديم بگو ايمان نياوردهايد ليكن بگوييد اسلام آورديم و هنوز در دلهاى شما ايمان داخل نشده است و اگر خدا و پيامبر او را فرمان بريد از [ارزش] كردههايتان چيزى كم نمىكند خدا آمرزنده مهربان است
    إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ ﴿۱۵﴾
    در حقيقت مؤمنان كسانىاند كه به خدا و پيامبر او گرويده و [ديگر] شك نياورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد كردهاند اينانند كه راستكردارند
    قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۴﴾
    قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿۵۳﴾ سوره ۳۹: الزمر – جزء ۲۳
    بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زيادهروى روا داشتهايد از رحمتخدا نوميد مشويد در حقيقتخدا همه گناهان را مىآمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است
    وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ ﴿۵۴﴾
    و پيش از آنكه شما را عذاب در رسد و ديگر يارى نشويد به سوى پروردگارتان بازگرديد و تسليم او شويد
    وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ العَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ﴿۵۵﴾
    و پيش از آنكه به طور ناگهانى و در حالى كه حدس نمىزنيد شما را عذاب دررسد نيكوترين چيزى را كه از جانب پروردگارتان به سوى شما نازل آمده است پيروى كنيد
    أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَى علَى مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ ﴿۵۶﴾
    تا آنكه [مبادا] كسى بگويد دريغا بر آنچه در حضور خدا كوتاهى ورزيدم بىترديد من از ريشخندكنندگان بودم
    أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِي لَكُنتُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ﴿۵۷﴾
    يا بگويد اگر خدايم هدايت مىكرد مسلما از پرهيزگاران بودم
    أَوْ تَقُولَ حِينَ تَرَى الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِي كَرَّةً فَأَكُونَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ ﴿۵۸﴾
    يا چون عذاب را ببيند بگويد كاش مرا برگشتى بود تا از نيكوكاران مىشدم
    بَلَى قَدْ جَاءتْكَ آيَاتِي فَكَذَّبْتَ بِهَا وَاسْتَكْبَرْتَ وَكُنتَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿۵۹﴾
    [به او گويند] آرى نشانههاى من بر تو آمد و آنها را تكذيب كردى و تكبر ورزيدى و از [جمله] كافران شدى

    Comment by حسین داودی. — مرداد ۷, ۱۳۹۰ @ ۳:۵۱ ب.ظ

  39. سلام. من مطلبي رو مبني به اينكه آيا واقعن نميشه سوره اي مثل قرآن رو آورد نوشته بودم و خواستم كه منو راهنمايي كنيد. دوستان من. يك شبهه طرح شده بود كه هرچي گشتم نتونستم بهش جواب پيدا كنم. خيلي از آخوندام نتونستن و شما نه تنها جواب منو نداديد بلكه اون مطلب رو هم پاك كرده ايد. چرا ؟؟؟

    Comment by رامين — شهریور ۲۵, ۱۳۹۰ @ ۱:۴۶ ب.ظ

  40. بسمالله الرحمن الرحیم- دوست شماره که فرمودند که ماندشعرائی جناب حافظ رحمت الله هم معجزه است چند نکته راعرض کنم- اولا جناب حافظ خود راشاگرد قران میداند ومحتوای خوداش راازقران واحادیث اسلامی گرفته است درثانی ان زمان نبوغ بدنبال ادبیات بودند وامروزه درعلوم خاصی دیگر میرونند ومدتها عرفا نیازی به سرودن نداشتند ودیگر زبانعربی بسیار مشکلترهست وازجنبه ای روانتر وقران در زمانی امد ا که تعداد لغت عربی بسیار کمبود وباتعداد لغت کم توانست تمام مطالب عرفانی فلسفی وعلیمیوتاریخیوغیره به صورت فصیح بیان کند که امروزه که تعداد لغت فوقالعاده بیشتر شده است باز نمیتواند کمبودی درقران ویاضعفی دراقران ایجاد کند وبهانعظمن نرسیدهاند-علی

    Comment by علی — بهمن ۳, ۱۳۹۰ @ ۱۲:۲۳ ب.ظ

  41. بسم الله الرحمن الرحیم-پاسخ به خانم -مریم- حضرت موسی علیه السلام توسط پیامبران بنی اسرائیل علیه السلام سیصدسال شاید بیشترقبل از امدن اطلاعات کامل دادند درحالیکه ستاره شناسان ومعبرین خواب اجمالی گفتند فردی خواهد امد وتاج وتخت فرعون را واژگون میکند واوضاع جوی نشان از یک انقلاب است -فردی مشخص نکردند- علی – گریست

    Comment by علی — بهمن ۳, ۱۳۹۰ @ ۱۲:۳۳ ب.ظ

  42. بسم الله الرحمن الرحیم- پاسخ به برادر شهریار- اولا پیشگوئی بیاد با خصوصیات دقیق باشد وانهم مدتها قبل حتی خواب رویای صادقه ازمعجزات است برای انکه دقیقا خواب درچند سال اینده که هیچ انتظار رخ دادن ان نیست دقیق مطابق باواقع رخ دهد وقتیکه خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام اطلاع داد که فرزندی پسر خواهد داشت نه خوداش ونه خانماش ن-نمیتوانستد بچه بیاورنند بشر بصورت محدود میتواند انهم ازروی علم پیشگوئی کند واین پیشگوئی قوانین علمی مسئلهاش راحل کند غربی ها گفته بودند تا پنجاه سال اینده درزمان شاه منحوش انقلابی رخ نمیدهد ودرانقلاب تونس مات ومبهوت شدند درحالیکه به همه اطلاعات لازمه مجهز بودند- فصاحت یعنی زیبابگوش بیاید ساده ترین کارهایدی است که انسان میتواند انجام دهد ولی میبنیم مثلا ترانه ها که درزمانخودشان بسیار جذاب بودند امروزه پس از صدسال دیگر جذابیت انچنانی ندارند ولی قران همیشه انسان را مسحور میکند وهیچگاه کهنه نخواهد شد وبلاغت یهنی دریک جملات کوتاه مطالب زیاد وعمیق گفته شود واینهم اثبات شده است درعین سادگی کاری بسیار سخت است- درغرب برای کسانی بتواند چند جمله برای پوستر بگویند که بر جذابیت وشناخت پوستر بی افزاید پول هنگفت میدهند وتعداد افرادکه بتوانند بسیارکم است

    Comment by علی — بهمن ۳, ۱۳۹۰ @ ۱۲:۵۴ ب.ظ

  43. بسم الله الرحمن الرحیم- دنبال بحث بالا جنای داموس بسیاری از پیشگوئی ایشان دروغ از اب درامدهاست؟ تنها انهائی که از امام صادق علیه السلام واحادیث معتبر اسلامی گرفته است درست ازاب دارمدهاست وحادثه برج های دوقلو اصلا ایشان درباره امریکا صحبت نکرده بوده است وامریکائی ها ان ئرا از روی منبع ایشان تقلید کردند – وجناب فردوسی جائی من نیدیم پیشگوئی مهمی کرده باشدند رحمت الله علیه

    Comment by علی — بهمن ۳, ۱۳۹۰ @ ۱۲:۵۷ ب.ظ

  44. بسم اللهالرحمن الرحیم هر کتاب علمی درمسائل پیچیدهان هرکس علم بیشتری داشته باشد درک بیشتزی هم طبعا خواهد اشت تمام موجودات الهی سرچشمه ونشات گرفته از علم الهی است وقدرت الهی هم هست دکه ما درمسئله قدرت چون ناشی از روح مطلق است بکلی ناتوان هستیم وهمان طور که قران عزیز میفرماید اندکی قلیل میتوانیم درک مطالب کلی کنیم بعناوان مثال قران درباره خداوندجل جلاله الشریف میفرماید که خداوند اول است وهمان اولهم اخر است چنین امری درماده نمیتواند رخ دهد چون ماده دارای بعد است وبعد هم اول دارد وهم وسط دارد وهم اخر دارد پس خداوند جسم نیست وروح است وروح انسان هم دقیقا همین طور است ودرجای خوداش هم اثبات میشود- که ماده مخلوق است پس بیاد خالق مادی نباشد وکتب زیادی در وصف همین ایه گفته شده است که به ان مراجعه کنید- علی- گریست

    Comment by علی — بهمن ۳, ۱۳۹۰ @ ۱:۲۸ ب.ظ

  45. بسم اله الرحمن الرحیم- دراوئل سوره بقره یک مثال زیبائی قران میاورد که عده ای که کافر هستند در تاریکی هستند ولی مسلمان درنورکه هستند رادرتاریکی میدانند درس اول این است که من ایا دروشنائی هستم ویا درتاریکی هستم وسپس هوا سردمیشود یعنی گمراهی به روغن سوزی میافتد تنها راه اتشی روشن کنند که اقایان گرم شوند این اتش نشانه گرمی گناه است سری به سایت رسمی سیایسی رسانهمخالف ایران بزنید وعکس مستهجن لینک شده ببینید وبقل استادمهری عزیز رحمتالله علیه این نشانه فریب است که درکل ایدلوژی جنابان وجود دارد- این اتش نزدیک شویدمیسوزید ودور شوید یخ میزنید- این هنر کفر است مداوم این اتش تمام میشود باید هیزم دردرون بریزید – مسئله روشن استمسلمانان نوری بالذات نورانی دارنذرعد وبرقی میزنند وانگاه کفار راه خروج از دره را پیدا میکنند ودباره همان کار قبلی را از سر میگرنند وبعضی ها متوجه حقیقت میشوند وانکفار بعضی ها دراتش سوخت ودرتاریکی به هلاکت میرسند-

    Comment by علی — بهمن ۳, ۱۳۹۰ @ ۲:۴۲ ب.ظ

  46. هرچه درسایتهای دولتی کشورماگفته میشود همان کلام خداوحق است.
    اگرجرات داریدخلاف آن بگوئید.

    Comment by افشین.م — بهمن ۱۲, ۱۳۹۰ @ ۱۰:۵۹ ق.ظ

  47. بانظرافشین موافقم.
    چه تضمینی وجوددارداگرچیزی بگوئیم خلاف نظرقرآن گفته ایم وتحت تعقیب قرارنگیریم.

    Comment by حسین.ج — بهمن ۲۱, ۱۳۹۰ @ ۱۲:۵۸ ب.ظ

  48. به نام خداوند بزرگِ مالكِ بحق و مبين
    بنده به قرآن يقين دارم هر چند كه شايد تا حالا نتونستم به تمام آيات قرآني عمل كنم.اما بدون شك كه الان پيامبري نيست ومانند گذشته كه پيامبران آشكارا براي دعوت به سوي خدا مي آمدند نباشد درست كه امام زمان (عج الله) كه سلام و درود خداوند بر او و پدرانش باد الان به طور غيبي حضور دارند اما در مقايسه با زمان پيامبران به طور يقين عرض ميكنم كه اگه قرآن كريم نبود من راهم را گم مي كردم. ويقين دارم كه قرآن بدون هيچ بهانه اي از سوي خداوند رحمان و رحيم است.
    با خدا يا همه ي بندگانت را به راه راست هدايت فرما.

    Comment by غلامحسين — بهمن ۲۷, ۱۳۹۰ @ ۱۲:۱۴ ق.ظ

  49. غلامحسین خان همین الآن هم گمراهی.کجای قرآن حرفی ازامام زمان زده شده است.

    Comment by حسین.ج — اسفند ۴, ۱۳۹۰ @ ۳:۳۱ ب.ظ

  50. ان شا الله همه ما بتونیم در زمره ی بهترین و بر ترین بنده های خدا قرار بگیریم دوستان دعا کنید که خدا همه مونو عاقبت بخیر کنه امین ممنونم بخاطر مطالب زیبا و ارامش بخشتون

    Comment by hasti — خرداد ۱۵, ۱۳۹۱ @ ۱:۴۴ ب.ظ

  51. با سلام به همه دوستان عزیز اولا دوستای عزیزی که عربی را با فارسی و شعر های حافظ و سعدی را با قرآن مقایسه میکنند باید به عرض برسانم که جملاتی که در زبان دیگر بسیار فصیح است شاید در زبان ما عجیب به نظر برسد و ثانیا در بعضی زبان ها کلمات و جملات بسیار تکراری استفاده میشود مانند زبان هندی و به همین خاطر ما وقتی به فیلم هندی نگاه میکنیم از گویش آنها خسته میشویم در ضمن باید در نظر داشت که اعراب آن زمان کاملا بیسواد بودند و اگر مکرر بعضی چیز ها تکرار نمیشد همه چیز را فراموش میکردند و فقط یک دلیل کافیست که متوجه بشویم که قرآن معجزه است آن هم به این دلیل که به پیغمبر بیسواد و امت بیسوادش اولین جمله ای که نازل شد گفت بخوان و بیشتر تاکید کلام خدا در مورد سواد و علم است نه مانند دینهای ساختگی دیگر در مورد کشتی گرفتن خدا با یوشع و موسی که تازه آخر سر هم خدا شکست بخورد

    Comment by پیمان — شهریور ۲۲, ۱۳۹۱ @ ۳:۳۱ ق.ظ

  52. با سلام و درود گواهي ميدهم قران كلام خداست وانچه بزرگان به نام شاهكار نوشته اند به لطف پروردگار مي باشد از جناب حافظ وفردوسي بزرگوارو ديگران اما مخالفم كه محمد جانم فدايش باد بيسواد به معني انجه ما گمان ميكنيم بوده باشد كه مولانا ميگويد او خط اسمان و زمين برخواندي چگونه خط مركب ودوات نخواندي.اگر خاكساري ابن سينا را در برابر نبي اسلام ببينيم وهنوز جاي شكي در دلمان بماند بايد كه خدايمان پاك كند و گر نه كار بنده نيست.

    Comment by امين — آبان ۴, ۱۳۹۱ @ ۹:۱۹ ب.ظ

  53. خدا را سپاس که ……

    Comment by سجاد — آبان ۱۶, ۱۳۹۱ @ ۲:۵۹ ق.ظ

  54. با سلام خدمت دوستان عزیز لازم دیدم در اینجا توضیحاتی برای روشنگری خدمت دوستان عزیز ارئه بدهم امیدوارم که خدواند مرا در احیا این امر که چیزی به جز روشنگری نیست یاری بفرماید ببینید دوستان اگر ما بپذیریم که قران معجزه است و کسی نمی تواند مانند آن بیاورد امری اشتباه است بله قران معجزه است معجزه ای از محمد {ص} که فردی بیسواد است اگر بر مبنای این مععجزه را بپذیریم به خطا نرفتیم اما اگر دلایلی چون اعجاز فصاحت و بلاغت و آوردن آن توسط دیگران را معجز بدانیم قطعا ناشی از شدت ایمان ما است و تحقیق و تفحس بی غرزانه ما اگر آنهایی که به زبان عربی مسلط هستند قرآن را کالبد شکافی و کنند ایراد های فصاحت بلاغتی زیاد است در کتاب ترجمه و تفسیر جلالین این امر خیلی واضح و آشکار است برای مثال عرض می کنم سوره البقره آیه ۱۷۷ می فرماید لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِالآخِرِ معنی این آیه شریفه این است یعنی خوبی در این نیست که روی به مشرق آورند یا به مغرب خوب کسی است که ایمان به خدا و روز قیامت بیاورد که عطف شخص است به صفت که باید چنین نوشته شود خوبی روی آوردن به مشرق با به مغرب نیست بلکه خوبی آن است که به خدا ایمان آرد . به همین دیلیل تفسیر جلالین جمله { لکن البر } چنین توجیه می کند لکن ذالبر و مبرد که یکی از علما اسلام است می گوید من اگر یکی از قاریان بود این کلمه {بر} را با کسر نمی خواندم بلکه با زیر و مفتوح می خواندم تا {بر } مخفف {بار} باشد و معنی نیکو کار دهد ایرادتی از این قبیل در فصاحت و بلاغت قرآن زیاد است و لیکن از این لحاظ دارای اعجاز نیست اما در مورد مسئله آوردن قرآن توسط دیگران ابراهیم نظام یکی از علما و فاضل اسلام در زمان خویش که هنوز تعصب دینی به اوج نگرفته بود صریحا می گوید نظم قرآن و کیفیت ترکیب جمله های آن معجزه نیست سایر بندگان خدا نیز می توانند نظیر با بهتر از آن بیاورند بعضی از علما اسلام را نیز عقیده براین است که کتاب الفصول و الغایات را ابو العلا معری شاعر و لغت شناس نابینای عرب حدود ۳۶۳_۴۴۹ هجری به قصد رقابت با قرآن انشا کرده و عهده آن بر آمده و السلام علیکم

    Comment by جابر — آذر ۲۱, ۱۳۹۱ @ ۳:۵۶ ق.ظ

  55. نکته دیگر اینکه: چرا بیشتر به ظاهر توجه می کنیم؟ چرا وقتی سخن از اعجاز می شود به فکر وزن و قافیه می افتیم؟ مگر آثاری که موزون و قافیه دار باشند کم است؟ مثلاً (هرچی فاز داره، اینجا حاضره) آیا محتوا و معانی موجود در یک متن به آن اعتبار می دهد یا وزن و قافیه دار بودن آن؟

    Comment by آرش کمانگیر — اسفند ۲۳, ۱۳۹۱ @ ۳:۲۷ ق.ظ

  56. آقای داوودی عزیز شما ایمان وارد قلبتون شده و هدایت پیدا کردید خوش بحالتون واین چیزی نیست جز اینکه مطالعه زیادی در این رابطه داشتید با تحقیق به این نتایج درست رسیدید ولی همه ما جوونا به دنبال یه راهی میگردیم که یه شبه همه چی واسه ما ثابت شه،به قول شما یه جورایی میخواییم فرار کنیم، از دوستان وعزیزانی که در این بحث ها شرکت می کنند خواهش میکنم که کتاب هایی که میخونن در این رابطه رو معرفی کنن تا ما هم یک فیضی ببیریم و به جواب سوالهای خودمون برسیم،به نظر بنده حقیر آدم خودش باید تلاش کنه و مطالعه داشته باشه و بره دنبال چیزی که میخواد! و فکر نکنین اگه اینجا کسی نیست که جواب شما رو بده یعنی جوابی واسش نیست! کوچیک همه شمام

    Comment by فاطمه — اسفند ۲۹, ۱۳۹۱ @ ۱۱:۵۵ ق.ظ

  57. Tnx

    Comment by hamidreza — فروردین ۴, ۱۳۹۲ @ ۱۰:۰۵ ب.ظ

  58. این آیه از قران نیست ولی اگه این آیه در قران بود شما از که میفهمیدن که اضافات قران هست هم قافیه و وزن داره هم معنی و مفهوم

    «الفیل و ما الفیل، له خرطوم طویل، و له ذنب وبیل» یعنی «چه می‌دانید فیل چیست؟ برای او خرطوم دراز و دم کوتاهی است»

    Comment by بنده خدا — فروردین ۷, ۱۳۹۲ @ ۴:۴۹ ق.ظ

  59. دوستان سلام بی شک تمام عزیزانی که دراین بحث شرکت کرده اندبه قران وحقیقت علاقمندهستند.(خداونددرسوره۱۷ایه۱۰۰میفرماید:وماانچه رابرای مومنان مایه درمان ورحمت است ازقران نازل میکنیم وستمکاران راجززیان نمیافزاید.)سروران گرامی اگردرحق خویش ودیگران ظلم نکنیم بهترمیتوانیم بانورقران حقایق راببینیم.

    Comment by hamidreza — فروردین ۱۸, ۱۳۹۲ @ ۱:۴۶ ب.ظ

  60. خوب شما یه بیت شعر آلمانی بگو تا ما هم…..

    Comment by علی — اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۲ @ ۳:۲۰ ق.ظ

  61. سلامدوستان یه چیزی توذهن منه که انشاالله نادرسته چرا که هیچی بدتر از بیخدایی نیست وادم بی خدا خیلی زجر میکشه ۱-ایا بصرف اینکه کسی نمی تواند اثری همجون قران بیاورد بس کلام خداست؟و رسول الله بیامبر است ؟ اگر چنین است این حق برای مانی مدعی بیامبری وکتاب او بنام ارزنگ نیز محفوظ بود چرا که او نیز همین ادعا را داشت و احتمالا سلمان فارسی از ان مطلع ایا ما باید بهاو ایمان می اوردیم ایضا لئوناردو داوینچی وووووو اصولا ذات علوم ا نسانی اینگونه نیست که هر اثری مخصوص همان شخص است حتی خط او؟ ا یا خداوندی که ما میشناسیم با انسانها باکلام سخن میگوید؟ بس چرا الان که امکانات هدایت و اثبات معجزات بسیار راحت تر است روی نمیدهد؟

    Comment by HOSSEIN_F — خرداد ۶, ۱۳۹۲ @ ۱۲:۲۲ ق.ظ

  62. درود..
    من یه سوال از شما دارم … فرض کنید من می خواهم یه کاری رو انجام بدم یا کار خوب مثل گرفتن دست یه پیرمرد یا هرچیز دیگه یا یه کار بد مثل دزدی یا کار دیگه … حال قبل از اینکه من این گناه رو انجام بدم آیا خدا میدونه یا نمیدونه ؟ در این صورت دوتا احتمال وجود داره اگه قبل از انجام کاری که میخوام انجام بدم خدا بدونه پس من همیشه کاری رو باید انجام بدم که از پیش برنامه ریزی شده و نمیتونم کاری با اختیار خودم کنم چون همیشه باید کاری رو انجام بدم که خدا میدونه الی آخر و تا پایان عمر .. و به اینصورت میشه گفت خدا سرنویشت رو از قبل تعیین کرده پس حساب کار در آخرت خیلی به مفهوم و بی معنی هستش چون ما کاری رو انجام میدیم که خدا قبلش میدونه و ما باید همون کار رو انجام بدیم که خدا میدونه اگه غیر اون کار یه کار دیگه رو انجام بدیم تناقض به وجود می آید یعنی خدا میدونه من امروز میخوام برم دزدی حالا من بیام فکر کنم بگم نه دزدی خوب نیست من برم به خیریه کمک کنم اینجام تناقض میشه یا خدا نمیدونسته من چیکار میخوام کنم یا … حال میتونیم به پرسش اینطوری جواب بدیم که خدا نمیدونه قبل از انجام هر عمل و در اختیار خود انجام کار می کنیم.. آیا غیر این نیست که توی قــــــــرآن فرمودند که خدا همه چیز را می داند و هی چیزی نیست که خدا نداند؟؟ به نظر تناقض نداره ؟؟ .. پس کدومش ؟؟ یا همه چیز برنامه ریزی شده هست یکی امام بشه یکی دزد یکی یزید یا برنامه ریزی نیست امام قرآن نقض میشه ! …
    بیگ بنگ نظریه دانشمندان است که جهان از انفجاری عظیم به وجود آمده برای انفجار یه انرژی حتی به اندازه یه سر سوزن لازم هست نمیشه که از هیچی چیزی به وجود بیاد… اون نقطه کور که هیچکی نمیدونه چیه اون رو بهش می گن خدا.. و تا الان هم هیچکسی نمیتونه کامل بگه من خدا رو شناختم .. از هرکسی بپرسی میگه خدا نوره .. خدا روحه… واقعا خدا کیه ؟؟ جسمه ؟؟ روحه؟؟یا نور؟؟؟ چیه آیا اگر خدایی هم باشه این خدا همون الله هست؟؟ یا خدای بودا؟؟ یا خدای یهود؟؟ کدوم خداست؟؟ اگر خدایی هست واقعا این خدا کسی هست که بعد از گذشت ۴ونیم میلیارد سال از عمر زمین انسان را آفرید و دین به وجود آمد؟؟ آیا در جهان هستی که میلیارد میلیارد ستارگان و کهکشان وجود دارد کره ای به مثل زمین وجود ندارد که موجوداتی مثل آدم چه بسا پیشرفته تر از انسان روی اون کرات در حال زندگی باشند ؟ آیا پیامبر اسلام و قرآن پیامبر کرات دیگه هم بوده یا فقط در قسمت خاورمیانه روی کره زمین ؟؟؟
    من نمیخوام شمارو از مسیر خودتون منحرف کنم فقط میخوام تحلیل و تجزیه کنید…
    کوروش کبیر : بر سر باور مردم هیچگاه نجنگیدم زیرا اعتقاد مردم همان چیزی هست که درونش به او می گوید…
    هرچه خود داری از آن دادی به ما /// شاکرم از فرط لطفت ای خدا

    بدرود…

    Comment by استیون هاوکینگ — خرداد ۱۴, ۱۳۹۲ @ ۱:۱۳ ب.ظ

  63. اصولا زبان مافارسی است وبرای ماسعدی وحافظ وفردوسی فصیح تراست ازقران؛امامیشه ازهمین واژه های عربی که درزبان ماست استفاده کرد وبراحتی آیه ساخت که اعراب هم آنرافصیح ترازقران بدانندنگاه کنید به کتاب بهاییان که جمعیت بهاییان درکشورهای عرب روبه افزایش است؛نهج البلاغه چهارصد سال پس ازشهادت امام علی (ع) نوشته شده ونویسنده هم به شاعری معروف بوده برای همین بسیاری ازجاهافصیح ترازقران است ؛امایک میلیونم آن سخنان مولانیست؛اینکه بعضیها نهج البلاغه رابالاتراز کلام بشر میدانند مایه تاسف است که پیامبردرقران خودرابیشترازبشری نمیداند؛آقایی که ازعمرحمایت میکنی بدان که عمربخاطرظلمش با خنجر فیروز رحمه الله کشته شد؛آقایی گفته اگرقران معجزه نیست مخالفان قران بایدثابت کنند کارمانیست درسته اماکارماثابت کردن معجزه بودن قران است اینو ثابت کن؛یادتان نرود پس ازمرگ پیامبر تمام عربستان برضد اسلام قیام کردند وابوبکرباظلم زیادآنهاراسرکوب کرد واین بزرگترین کار ابوبکر بود؛عثمان همه قرانهای دیگررانابودکردپس این قران قران متخب شده توسط عثمان است؛اینکه خداپس ازپانصد سال ازمرگ مسیح دوباره حرفش عوض بشه ویک پیامبربفرسته وهمان مسیحیان که تازه سیصدساله به مسیح اعتقادآورده اند روبه دین تازه ای دعوت کنه وا گه نپذیرن:شمشیر؛حالا به این جمله دقت کنید(:صباح الخیر یاشعب العرب)اگریک حرفش راکم کنید میتوانم بگویم سخن من درهرحال فصیح تراست؛واگرشبیه باشد که سخن من است؛مسلمانان باهمین روش پاسخ میدهند درحالیکه باید دلیل فصیح بودن نهج البلاغه؛کتب بهاییان؛جبران خلیل جبران وغیره برقران رابامنطق وروشهای عاقلانه بیان کنند؛باشد که دراین راه ازقران یاری بجوییم وبه آن توسل کنیم ؛شجاع باشیم وروح جهالت رادرخودبکشیم که اساس قران حقیقت جویی است؛شایداگرابوبکروعمروعثمان نبودند ماپاسخ سوالهایمان راداشتیم

    Comment by سیا — تیر ۳, ۱۳۹۲ @ ۳:۲۸ ق.ظ

  64. به نام خدا و با عرض سلام و احترام. برای اثبات حقانیت قرآن ادله محکم و متقنی وجود دارد. این نوشته حقیقتا ضعیف بود و استدلال قوی نداشت. خواهشمند است مطالب پخته تری بگذارید.

    Comment by سرو مجنون — تیر ۲۰, ۱۳۹۲ @ ۹:۲۸ ق.ظ

  65. برخی اسلام را تخطئه می کنند در حالی که تورات و انجیل انسان را به اسلام و تشیع دعوت می کند. بروید مطالعه کنید که در کجای تورات و انجیل دعوت به پیامبر اسلام شده است. بروید تورات و انجیل را بخوانید تا بفهمید قران چیست.
    من خیلی از غربیها را دیدم که مسلمان نیستند اما قران می خوانند. انها در قران به دنبال خدا و مسیحیت می گردند نه در واتیکان.
    امروزه که ابزارهای رسانه ای قدرتمند شده بروید با بقیه بشریت تبادل نظر کنید. اگر حق را طلب می کنید به آن خواهید رسید.
    اما حق در آن چیزی است که ایرانیها تا یه حدی آن را درک کرده اند. اما متاسفانه در حق آن بی انصافی می کنند.
    اتفاقا برای من هم اعجاز لفظی قران همیشه سوال بوده اما سواد زیادی ندارم که تمام آن را درک کنم. در عوض اعجاز علمی قرآن واقعا فوق العاده است.
    ما پیرو امام جعفر صادق (ع) هستیم که غرب او را به عنوان دانشمندی که از زمان خود فراتر بوده می شناسد.
    ایشان در مناظرات خود به جنبش مولکولی درون سنگها و گردش خون و ذرات میکروسکوپی به صراحت اذعان داشتند.

    Comment by امین — تیر ۲۰, ۱۳۹۲ @ ۸:۵۰ ب.ظ

  66. با سلام
    لطفا در پاراگراف دوم و انتهای خط دوم در ترجمه نوشتید پیامبر بیسواد که درست نیست معنی امی : درس ناخوانده است . لطفا اصلاح فرمایی. پیامبر درس ناخوانده قید شود .

    Comment by حسین — مرداد ۱۵, ۱۳۹۲ @ ۱۲:۰۲ ق.ظ

  67. سلام علیکم
    دوستان برای پرسیدن سوالاشون و اطلاعات تکمیلی و جامع میتونن به سایت های اسک دین یا اسک قرآن مراجعه کنند.
    در قرآن هزاران نکته مخفی نهفته است. و آیات و روایات صحیح را باید باهم ترکیب کنیم تا نتیجه بدست بیاوریم مثلا با سوره حمد و یه حدیث و یه روایت که سنی و شیعه قبولشون دارند میشه شیعه رو حقانیت شیعه رو اثبات کرد البته از قرآن راه های زیادی برای اثبات شیعه است. از احادیث که نگو نپرس.
    دوستان میتونن از شبکه ماهواره ای ولایت که تنها شبکه برخاسته از حوزه علمیه قم هست هم استفاده کنند. توی سایتش میتونید برنامه رو با کیفیت خوب و حجم کم دانلود کنید:
    velayattv.com

    Comment by جلال — مرداد ۲۹, ۱۳۹۲ @ ۳:۲۱ ب.ظ

  68. با درود و عرض پوزش، مشکل من بیشتر حول خود این استدلال میگردد، اساسا بار اثبات بر عهده مدعی است، اینکه فردی ادعایی کند و از طرف مقابل بخواهد آن را رد کند و در صورتی که نتوانست، این را اثبات مدعای خود بداند خطاست. می شود چون ملانصرالدین که ز او پرسیدند مرکز زمین کجاست، و او عصایش را به زمین کوفت و فرمود اینجا، گفتندش ز چه روی گفتا اگر میتوانی خلافش را اثبات کن!
    این استدلال از ناچاری در اثبات است و جز مغالطات طبقه بندی می شودد

    Comment by ایراندوست — آبان ۲۶, ۱۳۹۲ @ ۷:۳۸ ق.ظ

  69. سلام. سوره اي كه مثال زديد حق باش ماست و دقيقا عين قرآن است و مانند آن نمي توان آورد. واما در ميان برخي آياتي كه طبع شعري دارد ناگهان متني وجود دارد كه اين نظم را به هم مي زند. خوب اگر اعراب پيامبر را شاعر مي خواندند يعني دقيقا همه آيات واقعي نظم شعري دارند. بنابر اين بايد در معني واقعي كلمه تحريف دقت كنيم در فرهنگ لغت تحريف يعني برگرداندن عين كلمه و قرآن واقعي قابل تحريف نيست و اما اضافه كردن يك جمله يا كم كردن يك جمله كامل تحريف محسوب نمي گردد. زيرا ميبينيم مترجمان يك جمله عربي را در چند جمله ترجمه كرده و دو جمله به آن مي افزايند براي فهم بيشتر و اين تحريف نيست. به نظرم به قرآن اصيل در صدر اسلام يا زمان نگارش جملاتي اضافه شده است. و اين تحريف نيست. شايد براي فهم بهتر بوده. اما اگر كسي طبع شاعري قوي داشته باشد مي فهمد كه در جاهايي اين نظم از آهنگ مي افتد. درست مثل اينكه كسي بيتي را به شعر حافظ اضافه كند فقط يك استاد مي فهمد و اما اين اشعار شعرا در مقابل اصل قرآن واقعي بسيار ضعيف است.كتابي كه در دست ماست مبلغي بيش از مقدار واقعي آنست و اين تحريف نيست.

    Comment by عيسي — دی ۹, ۱۳۹۲ @ ۱۲:۲۷ ق.ظ

  70. دوستانی که اینستاگرام دارند فالو کنند
    nstagram.com/qorane_karim

    Comment by Alireza — مرداد ۲۸, ۱۳۹۳ @ ۲:۵۲ ب.ظ

دیدگاه‌تان را بنویسید:


بستن پنجره